
Ерөнхийлөгчийн
айлчилсан Владивосток хот бол Номхон далайд байрлаж буй ОХУ- ын
томоохон боомт хот. ОХУ-ын далайн боомтууд Азов - Хар тэнгисийн,
Балтийн тэнгисийн, Каспийн тэнгисийн, Арктик болон Алс дорнодын гэсэн
таван ай сав газарт байрладаг аж. Монгол Улсын хувьд гуравдагч зах
зээлд түүхий эд, бараа бүтээгдэхүүнээ экспортолъё гэвэл хамгийн
тохиромжтой нь Алс Дорнодын боомтууд. Тэр дундаас Япон тэнгисийн
Находкийн булан Врангелийн хоолойд орших ОХУ-ын хэмжээнд хамгийн томд
тооцогддог Восточный боомт юм. Энэ боомтыг яагаад сонирхох болов оо
гэвэл Монгол Улс, ОХУ, БНХАУ гэсэн гурван улсын хамтарсан Эдийн
засгийн коридор (хонгил) байгуулах "Приморье-1” хөтөлбөрийн олон улсын
төмөр замын төгсгөлийн цэг юм. Хэрэв энэ боомтоор бид бүтээгдэхүүнээ
гаргаж чадвал зүүн бүсийн эдийн засгийн коридорыг амжилттай ашиглах
эхлэл тавигдана гэсэн үг.
"Энэ
хөтөлбөрт заавал оролцож, энэ коридорыг ашиглахын ашиг тус юу байгаа
юм. Хаа байсан 4000 км-ийн цаана байгаа боомт руу давхиснаас ердөө 267-
хон километрийн цаана Хятадын зах зээл бэлэн байна...” гэж тоо бодож
цэцэрхэх хэсэг бүлэг хүмүүс бий. Энэ ч шинэ юм биш. Одоогийн
Ерөнхийлөгчийг сайд болсон 8 жилийн өмнөөс, Төрөөс төмөр замын талаар
баримтлах бодлого УИХ- аар батлагдсан 7 жилийн тэртээгээс шидсэн чулуу
юм.
Бид
нүүрсээ Хятад руу төмөр замаар биш машинаар зөөдөг. Гэхдээ энэ нь бид
Хятадын зах зээлд нүүрс нийлүүлж байгаа юм огтхон ч биш, ердөө л Хятадын
ченж зургаан компанид зөөж өгч байгаа юм. Тэд биднээс нүүрсийг хоёр
янзаар авдаг. Нэг нь Таван толгойн уурхайн аман дээрээс, нөгөө нь Гашуун
сухайтын боомтоос. Тавантолгойн нүүрс бол 6500-7500 ккал илчлэгтэй
маш сайн чанарын коксжих нүүрс учраас зарагдахгүй гэхийн зовлон байхгүй.
Тэгэхэд эрчим хүч гаргах нүүрсний илчлэг ердөө 4500-5000 ккал байдаг.
БНХАУ хэдийгээр нүүрсний арвин нөөцтэй ч манай нүүрсийг гүйцэх ийм
өндөр илчлэгтэй коксжих нүүрсийг одоогийнх шиг ийм хямдаар үнээр авах
ганц боломж нь Монгол Улс юм. Бид одоогоор Хятадаас өөр гарцгүй,
тэднээс өөр худалдан авагчгүй болохоор "өгөх хүн гэдийж авах хүн
бөхөлздөг ” ёсыг үл хэрэгсэн худалдаа хийсэн нэр зүүж байна. Худалдан
авагч үнээ тогтоож, хэлсэн үнээр нь өгөхгүй бол авахаа болино хэмээн
"айлгадаг” л бизнес юм. Орлого олж буй ганц сувгаа хаалгачихгүйн тулд
бид бас "айдастай” амь зууцгаана. Ямар сайндаа л " Далай ламыг урьж
авчирсан гээд БНХАУ нүүрс авахаа байлаа. Хоосон ходоодоор шашин шүтэх
эрхээ эдлэх үү ” гэсэн цэцэрхэл УИХ- ын чуулганы танхимаас өндөр дуугаар
хүнгэнэж л байлаа. Далай лам, нүүрс хоёр ямар хамааралтай ч юм бэ.
Арай цааш нь лавшируулбал ардчилсан монголчуудын гэртээ хэнийг урих эсэх
нь өнөөх хараал идсэн нүүрсээр хэмжигдэх цаг ирсэн ч юм шиг.
Монгол
улсын сайн чанарын коксжих нүүрсний үнийг монголчууд биш Хятадын ченж
компаниуд тааллаараа тогтоодог. Бидний "харилцан ашигтай хамтын
ажиллагаа” иймэрхүү байдлаар үргэлжилсээр он удав. Энэ "эелдэг
тогтолцоо”-г хамгаалж суудаг нэр бүхий нэлээд хэдэн гишүүн УИХ-д
бий.Харин үүнийг өөрчилж нүүрсээ гаргах өөр гарц хайж эхэлсэн он цаг 8
жилээр сунаж, энэ тогтолцоог халах арга замыг эрж хайж тэмцсэн хүн нь
одоо Монгол Улсын Ерөнхийлөгч болчихлоо.
ОХУ-ын
Восточный боомт хүртэл 4000 км. Гашуун сухайтын боомт 267 км.
Нүүрсээ тээвэрлэх замын урт нь хол зөрүүтэй. Мэдээж замын холоос болж
тээвэрлэлтийн өртөг өндөр гарна. Тэгвэл Транзит тээврийн гэрээгээр энэ
асуудлыг зохицуулна гэсэн үг. Тэгэхээр газар нутгийн хоорондох зай
чухал биш тээвэрлэлтийн үнийг тохирох л чухал гэсэн үг. Өөрөөр хэлбэл
Нийслэлчүүд бид ганцхан хятад тарвасыг биш, Ховдын алдарт тарвасыг
амтлахыг хүсдэгтэй адил тийм хэрэгцээ нэг талд нь, бас тийм боломж
нөгөө талд нь байгааг Монголын төр анзаарчээ. Хаа байсан Красноярскийн
хязгаараас Хакасчууд 8000 км хол зам туулан энэ боомтоор нүүрсээ зарж л
байна. Тэд тэнэгээсээ болж ийм хол зайд нүүрсээ зөөж байгаа хэрэг
огтхон ч биш. Тэдний 5000 ккал илчлэгтэй нүүрсийг илчлэг сайтай хэмээн
булаалдах нь холгүй авдаг гэлцэж байна. Харин тэгэхэд манай нүүрс 7500
ккал илчлэгтэй. Транзит тээврийн гэрээг байгуулж чадаад тээвэрлэж
эхлэхэд л ганцхан Хятадаас хараат байсан зах зээл хаяагаа тэлж, нүүрсээ
дэлхийн жишиг үнээр борлуулах дүр зураг харагдаж байна. Ингэж гэмээнэ
Хятадаас санал болгодог нүүрсний хямд үнэ, энэ тогтолцоог он удаан жил
тууштай хамгаалсан, улс төр эдийн засгийн бүлэглэлийнхний ашиг салхинд
хийснэ гэсэн үг. Үр ашгийг нь 30 гаруйхан гэр бүл биш гурван сая
монголчууд та бид хүртэж эхэлэх ёстой юм. Ингэснээр баялагтай байхын
зовлон эдлэж өрөнд баригдсаар байгаа бидэнд шинэ боломж нээгдэх учиртай.
Монгол улсын Ерөнхийлөгч Х.Баттулгын анхны айлчлалын гол зорилго энэ
байлаа.
Оросын
Холбооны Улсын Ерөнхийлөгч В.Путин манай улстай байгуулах транзит
тээврийн гэрээг дэмжих байр сууриа Дорнын эдийн засгийн чуулган дээр
илэрхийлсэн. Тэр ч байтугай Восточный боомтод Монгол улсын терминал
байгуулах газар олгож болох гэсэн албаны яриа болсон. Харин Ерөнхийлөгч
Оросын Холбооны Улсын нутаг дэвсгэр, дэд бүтцэд тулгуурлан Японы
хөрөнгө оруулалтаар терминал барьж, түүхий эд бараа бүтээгдэхүүнээ
тээвэрлэн зарах боломжийг эрэлхийлсэн. Харин энэ айлчлалын сургаар
MCS-ийн угшилтай УИХ-ын гишүүд уурсаж, фасебүүк, твитертээ элдэв зүйл
бичиж эхлэв. Хэвлэл мэдээллийн зарим хэрэгсэлүүд ч хөдөлгөөнд оров. Учир
нь тэдний ашиг алга болчих гээд байна. Тэд хоосон хонох нь л дээ…
Хятадууд
манай улсаас гаргаж буй нүүрсийг ердөө манай хилийн цаахна угаагаад
үнийг нь нэмээд жинхэнэ зах зээлд гаргаж буй. Нэмүү өртөгөө заавал
Хятадад шингээхгүй Тавантолгойнхоо нүүрсийг Монголдоо угаах, үйлдвэр
барих гэсэн оролдлого, боломжийг улс төр, эдийн засгийн бүлэглэлүүд
сүүлийн 6 жилийн турш олгосонгүй. Харин Ухаа худагийн уурхайг ашиглаж
буй MCS компанийн "Энержи ресурс” угаах үйлдвэрээ ашиглалтад оруулснаар
тэд нүүрсээ арай өндөр үнээр зарж байгаа. Хэрэв төрийн мэдлийн Эрдэнэс
Тавантолгой угаах үйлдвэр барьчихвал бодит өрсөлдөгч бий болох учраас
бариулахгүй байсан нь дээр, тэдний хувьд. Өөр бас нэг шалтгаан бий.
Тавантолгойн нүүрсийг Хятадын ченж компаниуд авдаг тухай дээр өгүүлсэн.
Энэ зургаан ченж компаниас хувь хүртдэг монгол компаниуд, Монголын
улстөрчид бий. Тэд мэдээж ашгаа хүртээд хэвтэж байхыг л бодно. Нэг талд
нь нийт монголчуудын ашиг, нөгөө талд хэдхэн хувь хүний ашиг гэсэн
туйлууд яг одоо өрсөлдөж байна. Гай болж (яг үнэндээ монголчуудын
хувьд гай биш ашиг) Восточный боомтоор нүүрсээ зараад эхэлчихвэл 30
гаруй гэр бүл "турж үхэх”- дээ тулж гурван сая монголчууд газрын хэвлий
дээх баялгаасаа хүртэж эхлэх юм. Ялгаа үүнд л оршино. Энэ ялгааг салгаж
нийтийн эрх ашгийн тулд үйлчлэх гэсэн санаа Монгол Улсын Ерөнхийлөгч
Х.Баттулгын ОХУ -д хийсэн айлчлалд нэвт шингээстэй байлаа.
Сэтгүүлч Л. Мөнхбаясгалан
Нүүрсээр баян орны Ерөнхийлөгчийн “зовлон”
2017-09-16, 16:00
Санал болгох
-
-
Ерөнхийлөгч Х.Баттулгын ажлын айлчлал өндөрлөлөө
2017-09-09, 15:01 -
-
ОХУ-аар дамжуулж Тавантолгойн нүүрсийг дэлхийн зах зээлд гаргах нь
2017-09-05, 17:14 -
Пак Гын Хэг баривчиллаа
2017-03-31, 10:36 -
“Ард түмний өмчийг би яагаад Оджаргалд үнэгүй өгөх ёстой юм бэ”
2017-03-13, 17:13
-
-
-
Алба хаагчдад мөнгөн урамшуулал олгож, батламжийг гардууллаа
2025-12-10, 12:02 -
Аюулт үзэгдэл, ослын 97 удаагийн дуудлагаар үүрэг гүйцэтгэлээ
2025-12-09, 13:58 -
-
-
Галын осолд бухимдсан хонконгчууд сонгууль өгч байна
2025-12-08, 11:13 -
-
-
Маргаашаас эхлэн Скай ресорт руу нийтийн тээврийн автобус том хүнд 1,000
2025-12-05, 15:19 -
Олон улсын эрдэмтэн, судлаачид хэлэлцүүлэг өрнүүлж байна
2025-12-05, 13:02 -
Монгол улс “Азийн гамшгийн бэлэн байдлын төв”-д гишүүнээр элсэнэ
2025-12-04, 16:50 -
2025 оны ”Өвөр Монголыг ойлгох нь” оны уулзалт Хөххотод боллоо
2025-12-04, 16:06 -
Өвөр Монголд суралцаж буй гадаад оюутнуудын Хятад хэлний авьяас чадварын
2025-12-04, 15:03 -
-
-
-
-
Хуулийн төслүүдийн нээлттэй хэлэлцүүлгийг зохион байгууллаа
2025-12-02, 16:06 -
“Гамшигт тэсвэртэй дэд бүтэц” олон улсын эрдэм шинжилгээний хурал болно
2025-12-02, 14:59 -
Ерөнхийлөгч хоёр улсад айлчлахаар мордлоо
2025-12-01, 07:07 -
Гал түймэр унтраах, аврах 86 дугаар анги 80 гаруй мянган иргэнд гамшгаас
2025-11-29, 14:47 -
-
-
-
Гамшиг, аюулт үзэгдэл, ослын дуудлага 12.9 хувиар буурсан байна
2025-11-25, 14:47 -
-
-
-
Төөрсөн, аюул, осол тохиолдсон үед “аврах” гурван үгт хаяг
2025-11-19, 12:39
-
Нэг бүс, нэг зам форум Монголд ямар үр ашигтай вэ?
2017-05-22, 15:12 -
Эцэг Бушийг Техаст оршуулжээ
2018-12-07, 12:45 -
ТАЕКВОНДОГИЙН ТӨРЛӨӨР АНХ УДАА ГРАНПРИ ТЭМЦЭЭНД ОРОЛЦОХ ЭРХ АВЛАА
2017-08-10, 10:48 -
Хамгийн өндөр орлоготой алдартнаар Кайли Женнер тодорчээ
2018-11-29, 13:14 -
С.Зоригийн хэргийн материалыг ил болгосноор юу өөрчлөгдөх вэ?
2017-11-30, 09:38 -
Түүхэн фото архиваас
2017-02-05, 19:18 -
Зам тээврийн сайд Ж.Бат-Эрдэнээс шийдэл эрсэн таван ажил
2017-11-30, 09:20 -
-
НАЙМАН ХУВИЙН ЗЭЭЛ БУЮУ ШИНЭ МӨРӨӨДӨЛ
2017-08-11, 08:52 -
ИРГЭД НИЙГМИЙН ДААТГАЛЫН ИЛҮҮ ТӨЛСӨН ШИМТГЭЛЭЭ БУЦААН АВЧ ЭХЭЛЖЭЭ
2017-08-11, 08:49 -
-
“1000 ахмадаа баярлуулъя” төсөл нээлтээ хийлээ
2017-02-21, 10:07 -
Манал бурханы тарни, бясалгал
2017-03-21, 12:33 -
Архангай руу явах маршрут өөрчлөгдлөө
2018-07-06, 11:02 -
Улсын Ерөнхий Прокурорын орлогч нарыг томиллоо
2019-04-18, 17:18 -
Намын даргаа ичээсэн нийслэлийн МАН
2019-01-24, 09:32 -
60 тэрбумын “Улаан хамгаалагчид”
2017-08-15, 08:52 -
Л.Н.Гумилев: Модун Шанью ба Хүн гүрэн үүссэн нь
2017-01-18, 12:40 -
Шүрэн хөөрөг атаа жөтөөг зайлуулдаг
2018-02-01, 10:38 -
Өдрийн цагаар дугхийх 5 шалтгаан
2017-01-12, 21:25 -
УТАСНЫ ТӨЛБӨРӨӨ ТӨЛӨӨГҮЙ ХЭРЭГЛЭГЧИЙН МЭДЭЭЛЭЛ МОНГОЛБАНКИНД ОЧНО
2017-08-03, 09:49 -
А.Баярцэцэг Стивен Сигалынд зочилжээ
2017-01-13, 13:21 -
Ерөнхий сайдын томилолтын мөрөөр шаардлагатай арга хэмжээ авна
2016-12-16, 11:26 -
-
-
Ерөнхийлөгчийн сонгуульд өрсөлдөхгүй гэв
2018-02-02, 10:18 -
Төсвийн байнгын хороо хоёр асуудал хэлэлцлээ
2017-01-17, 17:57 -
Бусдад буруугаа чихсэн “ХӨӨСРӨЛТ”
2018-08-06, 08:40 -
МАН-ын 60 тэрбумын 90 минутын бичлэгийн бүрэн тэмдэглэл
2017-08-09, 11:10 -
ТӨСӨВ ТОДОТГОСОН НЬ
2017-04-17, 10:54
























.jpg)








.jpg)
























0 сэтгэгдэл